De ondersteuning bij de marktintroductie is een essentiële dienst voor bedrijven die nieuwe producten of diensten op de markt willen brengen. Deze dienst omvat een scala aan activiteiten, van marktonderzoek tot lanceringsstrategieën, inclusief productpositionering. Dankzij professionele begeleiding kunnen bedrijven hun kansen op succes maximaliseren door ervoor te zorgen dat hun product voldoet aan de behoeften van de doelmarkt.
Bovendien helpt deze dienst bedrijven om door de complexiteit van de regelgeving te navigeren en effectieve marketingstrategieën te ontwikkelen. Met de juiste ondersteuning kunnen bedrijven hun producten met vertrouwen lanceren, waarbij ze de risico's minimaliseren en de groeikansen maximaliseren. Dit stelt hen niet alleen in staat om hun zakelijke doelstellingen te bereiken, maar ook om de merkpresence op de markt te versterken.
De houder van een MBO-diploma Technisch Adviseur Verkoop in voeding geeft advies en aanbevelingen over voedingsproducten, wijnen en sterke dranken aan zijn klanten. Zijn belangrijkste functies zijn:
het adviseren, verkopen en het behouden van klanten door middel van zijn vakmanschap
het goed functioneren van de verkoopruimtes: het aanvullen van producten, het labelen van schappen en einddisplay's
het beheren van zijn voorraden om tekorten te voorkomen
Hij werkt in detailhandelszaken voor algemene of gespecialiseerde voeding, evenals in grote en middelgrote supermarkten (GMS) en op markten.
Om u voor het staatsdiploma aan te melden via een VAE, is het absoluut noodzakelijk dat u de eerder genoemde functies uitoefent en dat u minstens twee activiteiten in elk van de onderstaande rubrieken heeft uitgevoerd.